Dag 21, 22 en 23 Singapore

Dag 20

We kwamen aan en wisten dat we van een eiland weer terecht gingen komen in een wereldstad waar vele culturen samenkwamen. Ons viel op dat de regelgeving en handhaving er een stuk strenger was, dan in Maleisië. We werden telkens gecorrigeerd als we ons mondkapje niet goed droegen of de richtlijnen van de douane niet volgden. Even weer in de discipline dus. Haha.

De jongens wilden graag direct het zwembad zien en erin springen. Op het dak van ons hotel hadden we een mini-zwembad, maar leuk genoeg om er bommetjes in te maken! We hadden een hotel in het gebied Bugis street en dat is een prima uitvalsbasis om de stad te verkennen. Mede vanwege het uitstekende openbaar vervoer. Na de lucht, de grond en de zee hadden we één ding nog niet gedaan en dat was ondergronds reizen! Singapore kent een groots metronetwerk waardoor je binnen afzienbare tijd (mocht je kunnen kaartlezen) op je bestemming bent.

Bij het metrostation kregen we de mogelijkheid om als toerist een kaart te kopen om onbeperkt te reizen voor 30 SPD

Bij het retour brengen van de pas, ontvang je dan ook nog 10 SPD terug. Na de aanschaf kozen voor de grootste highlight; de Marina Bay (MB) bekijken. Het viel ons op dat het er schoon was. Nergens rommel op straat. Na enig gegoogle, blijkt Singapore ook één van de schoonste steden te zijn van Azië. de wetgeving handhaaft dit ook sterk. Het schijnt dat je voor een papiertje op straat gooien een flinke bekeuring krijgt.

Rondom de MB waren er tal van dingen te doen, waaronder een licht, water en geluidshow in de avond, je kon er heerlijk wandelen, een deel van het F1 parcours zien, de skyline bekijken. Wij gingen tegen het begin van de avond op zoek naar foodcourt Lau Pau Sat. Op het internet stond dat je daar heerlijk kon eten vanuit ruime keuze en dat alles midden tussen de wolkenkrabbers van Singapore. Geweldig dus.

Bij aankomst voor 19.00 uur, kozen we een gerecht en aten dit lekker op. Lokaal eten en vers bereid. Bijna altijd goed. Tijn en Sam wilden graag saté en dit bleken ze ruimschoots te hebben echter wel vanaf 19.00 uit en buiten de de foodcourt aan de rand van de straat. Vanaf half 7 waren allerlei mannetjes met menukaarten in de weer om als vast een pre-order op te nemen. Vanaf 7 uur veranderde de drukke weg in een heus terras met krukjes en uitklapbare tafeltjes. Geweldig en weer strak georganiseerd! Tussen de wolkenkrabbers saté eten en ook nog eens bij volle maan. Prachtig!

Na het eten liepen we door naar de MB waar een licht, water- en geluidshow gaande was. En ja, evenals in Kuala Lumpur vonden de jongens dit natuurlijk geweldig. Zittend in de kleermakerszit en kijken maar!

Tijn wilde graag in de Singapore Flyer, een megagrote reuzerad, echter eenmaal bij aankomst was het gesloten. De jongens werden moe en hadden deze dag maarliefst 18000 stappen gelopen met die kleine beentjes. We kozen voor nachtrust en vertrokken naar het hotel.

Dag 21

Een volledige dag in een snikhete stad. Wat ga je dan doen overdag? Juist, op zoek naar water. We kozen voor het gratis waterpark bij Gardens by the bay. Tijn en Sam konden daar lekker lang spelen en rennen en hun energie kwijt. Onder allerlei waterfonteinen door en daarna ook nog even langs het avonturenpad! Onder de rook van het MB hotel verkoeling. Een echte aanrader met kinderen. Tot ruim drie uur waren we hier te vinden.

In ons avondprogramma wilden we opzoek naar een souvenir als aandenken aan Singapore. Evenals van alle andere steden waar we zijn geweest, kochten we ook van Singapore een heerlijk fout magneetje. En wat Tijn misliep in Penang, vond hij hier in de Bugisstreetmarkt zijn handklokje. En ja, daar was hij heel erg blij mee! Bugisstreet overigens een gezellig centrum van vier verdiepingen waar je allerlei lokale lekkernijen en kleding tegen kunt komen, evenals een aantal schoonheidssalons.

René wist nog een tweede foodcourt, gezien in één van de vele reisverhalen die online staan. De Makansutran Gluttons Bay. Eten met uitzicht over de MB. Dus de metro weer in en op zoek naar. Bij aankomst zagen we een gezellig samenzijn van iedereen die een avondmaal wilde nuttigen, waarbij Miranda een kraampje vond waar je een eigen samengestelde pasta kon kiezen. Het smaakte verrukkelijk! Wat ons overigens opviel was dat de Maleisiërs heerlijk schaamteloos kunnen boeren. Soms totaal uit het niets, terwijl iemand op vijf meter van jou staat. Na een laatste ronde rondom de MB, sloten we de dag dit keer af met maarliefst 24000 stappen op de teller.

Dag 22

Wakker worden en weten dat dit toch echt onze laatste dag is. Alhoewel ons bij de lobby van het hotel werd verteld dat de omgeving alleen maar Aziatische ontbijtjes verkochten en wij toch echt richting het centrum moesten gaan om te ontbijten, kwamen we erachter dat achter de moskee een heerlijke bakker was. Aangezien het geen zitgedeelte had, kochten we een aantal lekkernij en aten het op in onze kamer.

We hadden in de planning om de laatste dag naar Sentosa Island te gaan. Een opgespoten strand aan 'de straat van Singapore'. Maw aangelegd langs een waterlijn war grote vrachtschepen vaarden. Een vreemd contrast liggend aan een paradijselijk strand. Voordat we aankwamen, hadden we de keuze uit een monorail of cablecar. De jongens wilden door de lucht, dus boekten wij de cablecar wat ons een geweldig uitzicht over Sentosa gaf.

Wat opviel was het grote aanbod van animatie en vermaak. Er is zoveel te doen op Sentosa dat we aan een dagdeel niet genoeg hadden. Het openbaar vervoer (tram en monorail) is er gratis waardoor je en eenvoudig verplaatst. Wij kozen ervoor om op Palawan strand de kids nog even lekker te laten spelen. Wij in de speciaal gemaakte hangmatten uitrusten en genieten van de laatste uurtjes.

In de middag sloten we dag af met een metrotrip naar de luchthaven. Volgepakt duurde dit ongeveer 45 minuten, waarna we alle tijd hadden om onze laatste Singaporese Dollars uit te geven en nog even lekker te eten. Tijn en Sam kochten een laatste knuffel en wat dolblij. De vlucht naar Amsterdam verliep uitstekend. Het eerste deel naar München was vooral slapen en het tweede deel naar Amsterdam weer acclimatiseren in een andere tijdzone. Bij aankomst werden we blij verrast door familie die ons op kwam halen met een speciaal geregeld taxi-busje. Superleuke verrassing na een kleine vier weken vakantie! Geweldig!

Bij het schrijven van dit laatste stukje verhaal over onze reis naar Maleisië, staan Miranda en ik nog even stil bij wat voor geweldige dingen we samen hebben kunnen doen. Veel gezien, gedaan en genoten en dat in volle gezondheid. De reis heeft een grote indruk achtergelaten op onze jongens. Natuur, cultuur en avontuur. Het kwam allemaal terug. Natuurlijk was het een stuk vermoeiender dan met de caravan op pad gaan, maar wat was dit gaaf en wat hebben de jongens het goed gedaan. Vele kilometers over land, lucht en zee en dat allemaal maar moeten verwerken in die kleine koppies.

We hopen met deze reisverhalen een onvergetelijke herinnering te hebben gemaakt en willen jullie bedanken voor het volgen en de lieve woorden!

De Nijkampjes

Jullie kunnen zeker terugkijken op een geweldige reis die goed is verlopen.
Prachtige verhalen hebben jullie ook geschreven. Alles wat jullie hebben gedaan en meegemaakt, kunnen jullie door deze prachtige verhalen altijd weer terug lezen.
En hoe fijn was de warme welkom op Schiphol!

Opa dirk oma José

Jullie hebben een mooie reis gemaakt en de jongens hebben grote verhalen.
Gelukkig zijn jullie weer gezond in huis gekomen

Maarten Koster

Heerlijk zeg! Wat een avontuur!
We spreken snel af om alle verhalen te horen.

Desiree en Stephan

Wat hebben jullie een gave reis gemaakt samen, ook voor ons zoveel herkenbare fantastische belevenissen.Bedankt dat we jullie super mooie reis via de geweldige verslagen hebben mogen meekijken.