Dag 11 en 12 Ipoh City

Dag 11 en 12 Ipoh City

We besloten om Ipoh City te bekijken vanwege de vele tempels en grotten. Daarnaast staat Ipoh bekend om haar bekende streetfood. Vnl. Taugé en Kip! Bij de aankomstdag (dag 11), wilden de jongens pizza eten. Dat bracht ons bij Michelangelo Pizza's. Uitstekende pizzeria van een Amerikaanse eigenaar waar de (lokale) mensen massaal naar toekomen. We konden ons er iets bij voorstellen. Grote pizza's i.p.v. rijst of noodles. Veel keus en in ovens gestookt op hout heerlijk bereid. Hij had de toko vol -met naarmate het later werd een wachtrij voor de deur- en het eten (inclusief brownie met caramel) was geweldig.

Eenmaal rijdend bij aankomst door de stad, leek het ons grijs en grauw en vroegen wij ons af of we wel de juiste keuze hadden gemaakt. We wisten welke trekpleisters we wilden bezoeken, maar de eerste indrukken waren wat terughoudend. Ons hotel M. Boutique was prachtig qua aankleding, maar had geen zwembad. We waren dus aangewezen op de dagactiviteiten in Ipoh zelf. Een kop White Coffee werd gedronken, vanwege zijn beroemdheid in deze stad en daarna erop uit!

Concubine Lane

Een leuk straatje in het oude centrum dat wij bezochten bij aankomst. Verschillende winkeltjes en lokale lekkernij. Het straatje was slechts 100 meter lang, maar het puilde uit van de mensen.

Tempels en grotten

In de ochtend trokken we richting de eerste tempel. Aangezien Sam graag naar zijn eigen vernoemde tempel wilde, begonnen we met de Sam Poh Tong tempel. Een indrukwekkend complex met meerdere bezienswaardigheden. De wierook kwam je tegemoet en bij elke tempel werden we opgewacht door immense beelden van bewakers. De één keek vaak vrolijk en de ander vaak streng. Wat ons verder opviel waren de immense beelden. Draken, krijgers en verschillende Boeddha beelden.

Sam en Tijn deden overigens nog een wens bij één van de vele beelden, waarbij Sam zei dat hij wenste dat de ruzie in Oekraïne snel voorbij was en Tijn dat Zoë nog vaak met hem wilde spelen. waar ze wel niet aan denken op zo'n moment. De Lin Seng Tong was de volgende en grensde aan de Sam Poh Tong Tempel. Een liggend Boeddha beeld keek uit over het complex. Prachtig alle kleuren, beelden en schilderingen in de palle zon. De jongens keken hun ogen uit en werden regelmatig getriggerd door de wierookstokjes en biddende mensen. Het was er warm en dat zorgde ervoor dat we rond 12.00 uur, na ons eerste bezoek, even een pauze gingen inlasten om goed te eten en drinken.

De tweede en laatste tempel was de Kek Look Tong. Een immense grot opening ontving ons. Waarbij we bij binnenkomst een kaars kochten en daarop een tekst schreven en de namen van Tijn en Sam. Het kaarsje konden we bij een groot Boeddhabeeld zetten als mooie symbolische herinnering. Veel geluk en gezondheid voor iedereen in de toekomst, zeiden we tegen elkaar! Persoonlijk vonden wij de eerste twee tempels mooier.

Taxi in en taxi uit. Tijn zegt steevast bij het verlaten van de taxi: 'Thank you very much, Selamat Tindang, byebye!'. We stappen uit bij ons authentieke hotel M Boutique en gaan even chillen op de kamer. Een uur later besloten we om naar een kunstmuseum Funtasy House of Trickart te gaan waar allerlei 3D schilderingen waren tentoongesteld. Hilarische foto's werden er gemaakt, waarin de jongens helemaal op konden gaan in verschillende expressies op camera. Vooral Tijn vond het geweldig. Sam kwam later op gang, want hij verloor zijn sleutelhanger in de taxi die ons erheen bracht en had even nodig om dat te verwerken...

Ipoh Hermitage trial

Er was een map beschikbaar om deze route dwars door Ipoh Old town heen te volgen. We hebben dus lekker gewandeld en allerlei gebouwen en muurschilderingen bekeken.

Streetfood

We sloten de dag af met een bezoek aan de Memory Lane Flea Market. We waren er iets te vroeg en kozen ervoor om kennis te maken met het eten bij restaurant Lou Wong. Taugé en Ayam (kip). De kip (inclusief bot en vel) eten was even wennen, maar we spraken af om het samen te proberen. Vooral de sfeer was erg leuk. Hectiek, af en aan met bordjes eten en de plastic krukjes. Het riep een bepaald gevoel op. Ipoh Old Town was volop in beweging rond etenstijd. Na het eten liepen we nog even over de Night Market, waarna we de taxi instapten naar een laatste stop waar er alle foodtrucks stonden. We kozen ervoor om nog een portie extra Satay Ayam te bestellen en sloten de avond af met een rit naar ons hotel.

Morgen trekken we door naar Penang. Grenzend aan de kust en ook bekend om haar streetart en kunstwerken.