Dag 9 Palau Pangkor

Dag 9

Heerlijk even uitslapen en na het ontbijt even alles op een rijtje zetten. Onze reis gaat er ineens anders uitzien. Conclusie twee extra binnenlandse vluchten om van Penang naar de Perhentian/Kota Bahru te gaan, van Kota Bahru naar Langkawi te vliegen en -de al in Nederland geboekte vlucht- van Langkawi (LGK) naar Singapore (SGP) te verzilveren. Het is niet anders. De geboekte vlucht van LGK naar SGP is nog altijd goedkoper, dan de vlucht van Kota Bahru naar SGP. Dit scheelt ons ruim €350,-. We kiezen ervoor om een nachtje in Langkawi door te brengen. Ik kan mij slechtere plekken voorstellen...

Aangezien we nog niet direct konden snorkelen om 11 uur omdat het water te laag stond, kozen we ervoor om een wasje te draaien en een rondje te rijden op het eiland met de gehuurde scooter. We kwamen uit bij één van de drie basisscholen. Ze kennen hier een Chinese, Indiase en Maleische school. De keuze wordt hier gemaakt obv afkomst. Na de basisschool voegen de culturen zich samen. Helaas mochten we geen kijkje binnen nemen, omdat er les werd gegeven en de poort bewaakt werd.

Na een korte stop in Pangkor Town waar nog een hevig regenbuitje overheen kwam, keerden we terug naar Coral Beach om nog even lekker te lunchen en de kids te laten spelen. Schommelen, schelpen zoeken en als klap op de vuurpijl bij papa op de jetski Wat vonden ze dat mooi lekker hard over het water.

Snorkelen

Rond 2 uur s'middags was het water wel hoog genoeg om naar Pantogo Island. Snorkelen tussen de visjes. Na de boeking kregen we de benodigdheden mee en ook een zakje brood om de visjes te voeren. Na een korte oversteek waar we verschillende rotsblokken in de vorm van een dier (krokodil, walvis en schildpad) kregen te zien, legden we aan bij een snorkelpunt. Veiligheid voor op en dat was allemaal goed geregeld. Hèt snorkelgebied was omringd met boeien en het water was kalm. Eenmaal in het water leek het voeren van de vissen leuk, maar de praktijk leek er iets anders op. Grote zwermen kleine visjes kwamen van alle kanten op het brood af. Ineens hoorde ik Tijn roepen: 'aau!'. En ja hoor niet wij, maar de vissen hadden beet. Een klein hapje in zijn vinger, maakt het geen leuke start. Ook Miranda en René werden een aantal keren toe-gehapt. Na het voederen, gingen we nog lekker even dobberen en genieten van de onderwaterwereld. Sam had er op een gegeven moment genoeg van en klom op een rots samen met René. René nam nog een duik en nadat ook hij er klaar mee was, zat Sam niet meer op de rots. Hij zat gezellig naast een Maleisische jongen die hem adviseerde om naast hem te komen zitten in de schaduw vanwege de brandende zon. Gezellig met handen en voeten communiceren en met een groepsfoto afscheid nemen. Dat laatste is wel kenmerkend voor deze vakantie. Veel korte contact momenten en door. Wat we hebben geleerd is het zeggen van Selamat Tindang, dat betekent doei!!

S'avonds brachten we de scooter terug en gingen we nog een keer langs opa neushoornvogel om de beestjes nog één keer eten te geven. Na dit ritueel sloten we ons verblijf op Palau Pangkor af met een warme maaltijd op het strand onder het genot van Dre Hazes en Suzan en Freek. We waren inmiddels vaste klanten bij Daddy's Café en ze wilden het ons naar de zin maken. Als afsluiter kregen we nog een bolletje ijs van het huis. Ooh ja en Tijn wilde ook nog heel graag met zijn gevonden kokosnoot op de foto. Here you're Tijn!

Palau Pangkor samengevat

Een eiland waar als weer back to basic was. We verbleven in Teluk Nipah en daar bleek het lekker redelijk rustig te zijn. Covid-19 heeft volgens de locals nog zijn uitwerkingen en weerhoud toeristen om te komen. Anjugan Beach Resort is ideaal gelegen tussen Nipah Beach en Coral Beach. de kids hebben zich heerlijk in het zwembad vermaakt. Teluk Nipah: Alle gemakken om handen, waarbij je met een scooter eenvoudig verplaatsbaar bent naar de andere kant van het eiland. De mensen waren er erg vriendelijk en behulpzaam, de neushoornvogels een leuke trekpleister en de apen een attractie op zich. Heerlijk eigenwijs en rond etenstijd kwam je ze overal tegen. Men bereidde zich er altijd al op voor, nadat ze met een hoop bombarie tevoorschijn kwamen in grote getallen. Zon, zee en strand. We hebben genoten van dit eiland en gaan op naar Ipoh!

De Nijkampjes

Wat hebben jullie al veel ondernomen en dat te bedenken dat je nog maar op de helft zit. Succes en veel plezier met de andere helft van jullie vakantie!