Onderweg naar Mersing en Tioman

We gaan samen naar Tioman!

Het tijdsverschil in Maleisië is plus zes en dat hebben we vannacht geweten. Althans de jongens sliepen als een roosje, maar wij konden slecht slaap vatten. We waren druk bezig geweest om vervoer te regelen naar Mersing en deden de lampen pas om 1 uur s'nachts uit. Of zou dit ook te maken hebben gehad met alle indrukken? Feit is wel, dat we een prima hotel hadden met uitstekende service en vriendelijkheid aan de balie. De taxi was snel geregeld en stond de volgende ochtend tussen half 8 en 8 uur klaar.

In de ochtend werden we om 7 uur welkom geheten in de ontbijtzaal en keken wij onze ogen uit. Het was er verrassend druk met vooral locals. Althans ze lijken allemaal op elkaar. Kip, rijst, sla en nasi eten in de ochtend? Ja, dat doen ze hier. Ik zag Sam kijken en denken van 'Gatsie!' gelukkig waren er ook Europese producten om uit te kiezen. We kozen voor de veiligheid met toast, gebakken eitje en een pancake. Terwijl we ontbeten aan tafel rond 07.15 uur, bleek de taxi al gereed te staan. Nog even snel het ontbijt naar binnen werken en op naar Mersing. Er werd niet veel genuttigd al zei Tijn nog wel 'proberen is leren, hè mama?', zoals we vaker aan tafel zeggen. We gaan het nog zien de komende dagen. Het zal een mooie uitdaging zijn! Sam vond overigens het (aanmaak)mango fruitdrankje erg lekker!
Taxi naar Mersing

Ruim op tijd stond de taxichauffeur mr. Foo met zijn Toyota Innova klaar. Bij het instappen van de taxi, liep René op de automatische piloot naar de bijrijders stoel bij de rechterportier. Helaas zat daar nog steeds het stuur. Nog even wennen aan die auto-indeling in Maleisië.

Mr. Foo, een rustige man die zorgde voor een veilige rit naar Mersing. Inhalen waar het veilig kon en geen risico's nemen. Onderweg zagen we dat dit niet voor niets was. O.a. een auto die uit de bocht was gevlogen en meerdere auto's die slingerden op het slechte wegdek vol met afdaling en hellingen. Ruim 100 kilometer naar het oosten van Maleisië om vanuit daar op de boot naar Tioman te reizen.

De rit door heuvelachtig gebied, omringd met ontelbare palmbomen en inhalende auto's en motorfietsen.

Na een rustige opstart in de taxi, ontwaken Tijn en Sam ook een beetje bij beetje. Beide jongens zitten even lekker op de tablet, waarbij Tijn liedjes zingt 'Bella Ciao, Bella Ciao, Bella Ciao Ciao ciao, waarbij wij denken wat zal die taxi-chauffeur wel niet denken? Zou hij het herkennen? Wij lieten Tijn lekker door zingen. Sam daarentegen benoemd bij een spelletje 'gas er op'. Stom dat je soms denkt 'Van wie heeft hij zulke uitspraken toch? Tot slot vertelde Sam, nadat hij vannacht de moskee hoorde, dat dat het een 'Turkse wekker' is. Wij keurden hem goed. Prima Sam. Een wekker.

Boarden Mersing

Twee uur voorboarden arriveerden wij met de taxi in Mersing. Een rustig gebied waar een enkele kaart verkoper ons een ticket probeert aan te smeren. Uiteraard hadden we dit al in Nederland geregeld en nadat we dit uit de tas pakte, bleef hij op afstand. De vriendelijke chauffeur gaf ons nog enkele tips om de tijd te doden en reed daarna terug naar Johor Bahru.

We brachten even een bezoekje aan 'the Mersing harbour centre waar we tax moesten betalen om Tioman te mogen bezoeken en kregen wij instructie vanwaar de ferryboot vertrok. Nadat we waren gesetteld, even tijd voor een drankje en wat lekkers. Sam was een beetje weeïg van de taxirit en had niet erg trek. Maar voor iets ongebruikelijks (blikje cola) was hij wel te porren. In het winkeltje waar dit gekocht werd, gaven wij de eigenaar een kleine fooi, waarna beide jongens een regenboog lolly kregen. Hier werd lekker van gesmikkeld in een 'local food hall', waarna er nog even werd gekletst met het werkende personeel, waarna we richting de terminal liepen om nog even te chillen, het eigen foto toestel te ontdekken en een sanitaire stop te doen.

Voordat we gingen boarden nog even de beveiliging vastleggen nadat de beveiliger vroeg of Tijn en Sam een tweeling waren en vervolgens boarden!

Boottocht naar Tioman

Mooie plekken op de ferry van Cateway naar Tioman. Bij het raam met uitzicht over de oceaan. Het water was rustig en het uitzicht eindeloos. Sam gelukkig met zijn nieuwe verrekijker, Tijn druk met zijn fototoestel. Sam; Papa ik zie een onbewoond eiland. Tijn: 'Sam kijk jij maar met de verrekijker, ik sta klaar met mijn fotocamera.' Sam, zie je al wat?'. Onbewust nu al een heel sterk team, al kunnen ze elkaar soms wel wat aandoen.

Aankomst Tioman

Wat een feest. Zon, zee en...... Schelpen! Wat waren Tijn en Sam intens blij dat ze lekker op speurtocht konden. Bij aankomst bij het hotel Paya Beach Resort waren ze letterlijk niet meer te bereiken. De ouders van René zouden zeggen Oost-Indisch doof. Miranda: ' Tijn en Sam doen jullie de zwembroek aan? René twee minuten later: Jongens kleden we ons om?'. Nee, op de route van de pier naar het nabij (200 meter) gelegen hotel hadden ze natuurlijk al tal van schelpen gezien en meegenomen in hun handen. De één nog bijzonderder, dan de ander. Nadat eindelijk de zwembroeken aan waren, was het struinen langs het verlaten strand. Alsof we het rijk voor ons alleen hadden. Miranda en ik zeiden het nog hoe eenvoudig ze zich kunnen vermaken met de eenvoud van de natuur. Takken, schelpen beestjes en bloemetjes. Prachtig om te zien. Eenmaal klaar met struinen en met een hongerig gevoel, namen we nog een duik bij het hotel in het zwembad om natuurlijk de schelpen weer op te gaan duiken van de bodem. Alsof we niet wisten dat ze met diploma A en B (Tijn) geen waterratten waren. Het ene bommetje naar het andere volgde.

De nacht viel en we sloten af met een wandeling rondom Paya, waarbij het ons het aantal zwerfkatten opviel. Jonge katjes in slechte gezondheid en velen opvallend zonder staart. Maar zoals ze bij de GGD hebben geadviseerd richting de jongens, bleven ze erg nieuwsgierig, maar aaiden ze de katjes niet. Dit keer konden we ook laten zien dat ze in slechte toestand waren vanwege allerlei huidaandoeningen. Een klein drupje viel, maar de meeste restaurants staken de barbecue aan om bij zonsondergang met een live optreden van een plaatselijke zanger te dineren. En Tijn en Sam..., die waren uiteraard tot in de late uurtjes op zoek naar de meest bijzondere schelp van Paya beach!

Morgen gaan we een dagtrip doen richting Tekek en huren we een motorfiets om het eiland te verkennen. Byebye!

Oma wil

Heel mooi geschreven .. morgen fijne dag rij voorzichtig

Maarten Koster

Jullie hebben het mooi naar de zin! Leuk hoor! Enjoy

Peter, Anny & Olivier

Wat onwijs leuk weer om te lezen! En wat doen de jongens het super goed. Gaaf dat we zo mee kunnen vanaf de andere kant van de wereld! Geniet er van en wederom veel plezier! Wij kijken uit naar jullie nieuwe reisverslag.

Liefs en groetjes vanuit Jamaica ??

Oma wil

Wat een mooi reisverslag .wat een avontuur voor jullie . Kijk weer uit na het volgende verslag. Prachtig